သမိုင္း၀င္ လီဒိုလမ္းမႀကီး
“လီဒိုလမ္း” ကို လူတိုင္းသိၾကမွာပါ။ ျမစ္ႀကီးနားမွာ ေနထိုင္ဖူးသူေတြ “လီဒိုလမ္း” ကို သိၾကပါတယ္။ ျမစ္ႀကီးနားၿမိဳ႕ရဲ႕ လီဒိုလမ္းမႀကီးေဘးမွာ အံေတာ္ရွင္ဘုရား၊ စိမ္းျမဧရာပန္းၿခံ၊ နာရီစင္၊ ျမစ္ႀကီးနားေလဆိပ္ ေတြရွိတယ္၊ ေနာက္ၿပီး အရင္တုန္းက နာရီစင္ေထာင့္က လူသိမ်ားတဲ့ လက္ဖက္သုတ္ဆုိင္ေလးလည္း ရွိတယ္ဆိုတာ မွတ္မိၾကအံုးမွာပါ။ ဒါေပမဲ့ လီဒိုလမ္းရဲ႕ သမိုင္းေၾကာင္းကို သိၾကသူေတြရွိသလို လီဒိုလမ္းဆိုတာဘာလဲ ဘာေၾကာင့္ဒီနာမည္ရခဲ့သလဲ ဘယ္သူေတြက ဘယ္တုန္းက ဘာအတြက္ေၾကာင့္ ေဖာက္လုပ္ခဲ့သလဲဆိုတာ စူးစမ္းသိရွိလိုသူမ်ားအတြက္ “လီဒိုလမ္းမႀကီး” အေၾကာင္းကို ရွာေဖြတင္ျပလိုက္ပါတယ္။
ဒုတိယကမာၻစစ္အတြင္းကာလ ၁၉၄၂ ခုႏွစ္မွာ ဂ်ပန္က ျမန္မာျပည္ကို သိမ္းပိုက္လိုက္တဲ့အခါမွာ ေဖာက္လုပ္ၿပီးသား Burma Road (လားရိႈးၿမိဳ႕ မွ ကူမင္းၿမိဳ႕၊ တရုတ္ ယူနန္ျပည္နယ္) ကလည္း ဆက္လက္သံုးလို႔ မရေတာ့ဘဲ ျဖတ္ေတာက္ခံလိုက္ရပါတယ္။ Burma Road ကို မဟာမိတ္တပ္ေတြက ဂ်ပန္ကိုခုခံေနတဲ့ ကူမင္တန္ တရုတ္တပ္ေတြဆီ လက္နက္ရိကၡာေတြကိုပို႔ဖို႔ အသံုးျပဳခဲ့ပါတယ္။ Burma Road ဆိုတာက လားရိႈးကေန ကူမင္းအထိ (၇၁၇) မိုင္ရွည္လ်ားၿပီး ဒုတိယ တရုတ္ – ဂ်ပန္စစ္ပဲြအတြင္းက တရုတ္စစ္သားအင္အား (၂) သိန္းနဲ႔ ေဖာက္လုပ္ခဲ့ၿပီး ၁၉၃၈ ခုႏွစ္မွာ ၿပီးစီးခဲ့ပါတယ္။
Burma Road လမ္းေၾကာင္းပိတ္သြားေတာ့ ကူမင္တန္တပ္ေတြဆီကို အေထာက္အပံ့ေတြ ဆက္လက္ပို႔ႏိုင္ဖို႔ လမ္းေၾကာင္းတစ္ခုလိုအပ္လာပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ အေမရိကန္ေလယာဥ္ေတြနဲ႔ အိႏိၵယကေန ကခ်င္ျပည္နယ္ ေျမာက္ဖ်ားပိုင္းေဒသ (ဆြမ္ဘရာဘြန္ အထက္ပိုင္း) ကို ျဖတ္သန္းၿပီး ကူမင္းအထိ ဆက္လက္ပို႔ေဆာင္ခဲ့ပါတယ္။ ျမင့္မားတဲ့ ဟိမ၀ႏၱာေတာင္တန္းေတြ၊ ၾကမ္းတမ္းတဲ့ ရာသီဥတုေတြေၾကာင့္ အဲဒီ အိႏိၵယ-ျမန္မာ-တရုတ္ ေလယာဥ္လမ္းေၾကာင္းဟာ အလြန္မွအႏၱရာယ္ႀကီးမားၿပီး ပိုင္းေလာ့ေတြက The Hump လို႔ ေခၚၾကပါတယ္။ ၁၉၄၂-၄၅ ခုႏွစ္အတြင္း အေမရိကန္ေလယာဥ္ (၄၆၀) စင္း ပ်က္က်ခဲ့ၿပီး၊ စစ္သား (၇၉၂) ဦး အသက္ဆံုးရံႈးခဲ့ပါတယ္။
ဂ်ပန္အင္အားေကာင္းေနၿပီး ျမန္မာျပည္ကေန ၿဗိတိသွ်ေတြလည္း ဆုတ္ခြာေနခ်ိန္ျဖစ္လို႔ ေထာက္ပံ့ေရးလမ္းေၾကာင္းကို တည္ေဆာက္ဖို႔ အေမရိကန္စစ္တပ္ေတြရဲ႕ တာ၀န္ျဖစ္လာပါေတာ့တယ္။ အဲဒါနဲ႔ အေမရိကန္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး General Joseph Stilwell ဦးေဆာင္မႈနဲ႔ SOS (Service of Supply) အဖဲြ႔ဖဲြ႔စည္းၿပီး အိႏိၵယျပည္ရဲ႕ လီဒိုၿမိဳ႕ကေန ျမန္မာျပည္ေျမာက္ပိုင္းကို ေက်ာ္ျဖတ္ကာ တရုတ္ျပည္ ကူမင္းအထိေရာက္ႏိုင္မဲ့ လမ္းတစ္ခုေဖာက္လုပ္ဖို႔ စတင္စီစဥ္ခဲ့ပါတယ္။ လီဒိုၿမိဳ႕ကို ေရႊးခ်ယ္ရတာကေတာ့ လီဒိုၿမိဳ႕ဟာ ကာလကၠတားကလာတဲ့ ေျမာက္ဖက္ရထားလမ္းဆံုးၿမိဳ႕နဲ႔ နီးစပ္တာရယ္၊ ေနာက္ၿပီး ျမန္မာျပည္ေျမာက္ဖ်ားပိုင္းက ေတာင္ပတ္လမ္းတစ္ခုရဲ႕အဆံုးနဲ႔လည္း နီးကပ္ေနတာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ပဲ လီဒိုလမ္းမႀကီးကို ေဖာက္လုပ္ဖို႔ ျဖစ္လာပါတယ္။
အိႏိၵယႏိုင္ငံေျမာက္ပိုင္း Assam ျပည္နယ္ Ledo ၿမိဳ႕ေလးက စတင္ေဖာက္လုပ္တာေၾကာင့္ “လီဒိုလမ္း” ဆိုတဲ့နာမည္ကို သတ္မွတ္ေခၚေ၀ၚခဲ့ပါတယ္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ Joseph Stilwell ကုိ ဂုဏ္ျပဳတဲ့အေနနဲ႔ လီဒိုလမ္းကို Stilwill Road လည္းေခၚၾကပါတယ္။ လီဒိုလမ္းဟာ (၄၆၅) မိုင္ရွည္လ်ားၿပီး ျမန္မာ-တရုတ္နယ္စပ္အနီးက မံုးယု (MongYu – မူဆယ္၊ ရွမ္းျပည္နယ္ အနီး) မွာဆံုးၿပီး အဲဒီမွာ Burma Road နဲ႔ ျပန္ဆံုၾကပါတယ္။ (မွတ္တမ္းေတြမွာ တခါတရံ လီဒိုလမ္းနဲ႔ Burma Road ၂ ပိုင္းစလံုးကိုေပါင္းၿပီး Stilwell Road လို႔လည္း သံုးႏႈန္းတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။) လီဒိုလမ္းဟာ အိႏၵိယျပည္အတြင္း လီဒို၊ Jairampur နဲ႔ Nampong ၿမိဳ႕မ်ားကို ျဖတ္သန္းၿပီး၊ ကခ်င္ျပည္နယ္မွာ ရွင္ေဖြယန္၊ ၀ါရာေဆာက္ (Warazup)၊ နမၼတီး၊ ျမစ္ႀကီးနား၊ ဗန္းေမာ္ နဲ႔ ရွမ္းျပည္နယ္မွ နမ္းခမ္း နဲ႔ မံုးယု စတဲ့ၿမိဳ႕ေတြကို ျဖတ္သြားပါတယ္။
လီဒိုလမ္းကို ၁၉၄၂ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာ (၁၆) ရက္ မွာ စတင္ေဖာက္လုပ္ၿပီး ၁၉၄၅ ခုႏွစ္ ဇန္န၀ါရီလထဲမွာ ၿပီးဆံုးခဲ့ပါတယ္။ ခန္႔မွန္းေျခ စုစုေပါင္း အေမရိကန္ေဒၚလာ သန္း (၁၅၀) ကုန္က်ကာ အေမရိကန္စစ္သား (၁၅၀၀၀) နဲ႔ ေဒသခံလုပ္သားအင္အား (၃၅၀၀၀) ပါ၀င္ခဲ့ၿပီး ေထာင္ေပါင္းမ်ားစြာေသာ အေမရိကန္စစ္သားနဲ႔ ေဒသခံမ်ား ေသဆံုးခဲ့ပါတယ္။ မွတ္သားစရာတခုကေတာ့ အေမရိကန္စစ္သားရဲ႕ (၆၀) ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္က အဖရိကန္-အေမရိကန္ေခၚ လူမည္းစစ္သားေတြ ပါ၀င္ၾကပါတယ္။ လီဒိုလမ္းကို ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး Stilwill အျပင္ အနီးကပ္ႀကီးၾကပ္ တာ၀န္ယူခဲ့သူကေတာ့ စစ္အင္ဂ်င္နီယာ ဗိုလ္မႈးႀကီး Lewis A. Pick ျဖစ္ပါတယ္။ “ဒုတိယ ကမာၻစစ္အတြင္းမွာ စစ္အင္ဂ်င္နီယာတပ္ကို ေပးအပ္ခဲ့တဲ့ အခက္ခဲဆံုးေသာ တာ၀န္တစ္ခု” လို႔ Pick က မွတ္ခ်က္ခ်ခဲ့ပါတယ္။ အေမရိကန္ အင္ဂ်င္နီယာတပ္သားေတြက လီဒိုလမ္းကို “Pick’s Pike” လို႔ ေခၚၾကပါတယ္။
ပထမဆံုးလမ္းပိုင္း (၁၀၃) မိုင္အရွည္ကို အိႏၵိယျပည္ လီဒိုၿမိဳ႕ကေန စတင္ခဲ့ၿပီး အိႏိၵယ-ကခ်င္ျပည္နယ္ နယ္စပ္က ေတာေတာင္ထူထပ္ၿပီး ၾကမ္းတမ္းျမင့္မားတဲ့ ပန္ေဆာင္ေတာင္ၾကား (Pangsau Pass) ကို ျဖတ္ေက်ာ္ရၿပီး တခ်ိဳ႕ေနရာမွာ အျမင့္ေပ (၄၆၀၀) အထိရွိပါတယ္။ တိုက္ဖိြဳင့္၊ တုတ္ေကြး၊ ဌက္ဖ်ားေရာဂါေတြ ထူထပ္ၿပီး မိုးလည္းမ်ားတဲ့ ပန္ေဆာင္ေတာင္ၾကားဟာ ခက္ခဲၾကမ္းတမ္းလြန္းအားႀကီးလို႔ စစ္အတြင္းမွာ “Hell Pass” လို႔ နာမည္တြင္ခဲ့ပါတယ္။ ရွင္ေဖြယန္ၿမိဳ႕ကို ပထမဆံုးေျမတူးစက္ေရာက္ခဲ့တာ ဒီဇင္ဘာ (၂၇) ရက္၊ ၁၉၄၂ ခု ျဖစ္ပါတယ္။
အဲဒီလမ္းအပိုင္းက ကားမိုင္း၊ မိုးေကာင္း နဲ႔ ျမစ္ႀကီးနားၿမိဳ႕ေတြမွာ အင္အားႀကီးတဲ့ အမွတ္ (၁၈) ဂ်ပန္တပ္ကို ခုခံတိုက္ခိုက္ေနတဲ့ ခ်န္ေကရွိတ္ရဲ႕ တရုတ္စစ္သားေတြ (X Force) အတြက္ ေထာက္ပံ့ပစၥည္းေတြပို႔ဖို႔ အသံုး၀င္ခဲ့ပါတယ္။ ဂ်ပန္တပ္ေတြ ေတာင္ဖက္ကို ဆုတ္ခြာသြားခ်ိန္မွာ ရွင္ေဖြယန္ကေန လီဒိုလမ္းကို ဆက္လက္ေဖာက္လုပ္ဖို႔ လြယ္ကူခဲ့ပါတယ္။ ဂ်ပန္ေတြလုပ္ထားတဲ့ လမ္းေၾကာင္းကိုလိုက္ၿပီး ဆက္လက္ေဖာက္လုပ္ခဲ့ၿပီး ေထာက္ပံ့ယာဥ္မ်ားသံုးဖို႔ (၄) လက္မပတ္လည္ရွိ ဓာတ္ဆီပိုက္လိုင္း ႏွစ္လိုင္းကေန ေလးလိုင္းအထိ လမ္းေၾကာင္းတေလွ်ာက္ ခ်ထားခဲ့ပါတယ္။
လီဒို – ရွင္ေဖြယန္ (၁၀၃ မိုင္) လမ္းပိုင္း ၿပီးစီးခဲ့တဲ့ေနာက္ ၀ါရာေဆာက္၊ ျမစ္ႀကီးနား၊ ဗန္းေမာ္အထိ (၃၇၂ မိုင္)၊ အဲဒီကေနတဆင့္ ရွမ္းျပည္နယ္ နမ္းခမ္း၊ Burma Road လမ္းဆံု မံုးယုၿမိဳ႕အထိ စုစုေပါင္း (၄၆၅) မိုင္ ေဖာက္လုပ္ခဲ့ၿပီး ၁၉၄၅ ခုႏွစ္ ႏွစ္ဆန္းပိုင္းမွာ ၿပီးစီးခဲ့ပါတယ္။ လီဒိုလမ္းေဖာက္လုပ္ရာမွာ စုစုေပါင္း ျမစ္ေခ်ာင္း (၁၀) ခု နဲ႔ ေခ်ာင္းေသး (၁၅၅) ခု ျဖတ္သန္းခဲ့ရၿပီး ပ်မ္းမွ် (၂.၈ ) မိုင္တိုင္းမွာ တံတားတစ္ခု ေဆာက္ခဲ့ရပါတယ္။
လီဒိုလမ္းၿပီးစီးၿပီးေနာက္ ပထမဆံုး ေထာက္ပံ့ယာဥ္တန္း (၁၁၃) စင္းဟာ လီဒိုၿမိဳ႕ကေန ၁၉၄၅ ခုႏွစ္ ဇန္န၀ါရီ (၁၂) ရက္ က စတင္ထြက္ခြာၿပီး တရုတ္ျပည္ ကူမင္းၿမိဳ႕ကို ေဖေဖၚ၀ါရီ (၄) ရက္ေန႔မွာ ေရာက္ခဲ့ပါတယ္။ လီဒိုလမ္းကို အသံုးျပဳၿပီး (၆) လ အတြင္းမွာ အေထာက္ပံ့ရိကၡာ တန္ခ်ိန္ (၇၁၀၀၀) ကို တရုတ္ျပည္သို႔ ပို႔ေဆာင္ႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။ ၁၉၄၅ ခုႏွစ္ ေမ (၂၀) ရက္ေန႔မွာေတာ့ လီဒိုလမ္း ေခၚ Stilwell Road အား တရား၀င္ဖြင့္လွစ္ခဲ့ပါတယ္။
၁၉၄၅ ခုႏွစ္အတြင္းမွာ လီဒိုလမ္းမႀကီးနဲ႔အတူ ျဖစ္ပ်က္ခဲ့တဲ့ သမိုင္းျဖစ္စဥ္အခ်ိဳ႕ကေတာ့ မတ္ (၇) ရက္မွာ မဟာမိတ္တပ္ဖဲြ႔မ်ားက လားရိႈးၿမိဳ႕ကို ဂ်ပန္လက္ထဲကတဆင့္ ျပန္သိမ္းလိုက္ပါတယ္။ မတ္ (၂၀) ရက္မွာ မႏၱေလးၿမိဳ႕၊ ေမ (၃) ရက္မွာ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ စသျဖင့္ ျပန္လည္သိမ္းပိုက္ခဲ့ပါတယ္။ ၾသဂုတ္ (၆) ရက္ေန႔မွာ အေမရိကန္က ဂ်ပန္ႏိုင္ငံ ဟီရိုရွီးမားၿမိဳ႕ေပၚကို ပထမဆံုးေသာ အႏုျမဴဗံုးႀကဲခ်ၿပီး၊ (၉) ရက္ေန႔မွာ နာကာဇကီၿမိဳ႕ေပၚကို အႏုျမဴဗံုး ေနာက္ထပ္တစ္လံုးခ်ခဲ့ပါတယ္။ ၾသဂုတ္ (၁၅) ရက္ေန႔မွာ ဂ်ပန္ဧကရာဇ္မင္း ဟီရုိဟိတို (Hirohito) က လက္နက္ခ်ဖို႔ လက္ခံလိုက္ပါတယ္။ ၁၉၄၅ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလ (၂) ရက္ေန႔မွာ အေမရိကန္စစ္သေဘၤာ USS Missouri ေပၚမွာ ဂ်ပန္က တရား၀င္လက္နက္ခ်ေၾကာင္း လက္မွတ္ေရးထိုးခဲ့ၿပီး ဒုတိယကမာၻစစ္လည္း ၿပီးဆံုးခဲ့ပါတယ္။
စစ္ၿပီးဆံုးခဲ့တဲ့ေနာက္ပိုင္း လီဒိုလမ္းမႀကီးကို အသံုးျပဳတာ သိပ္မရွိေတာ့ပါဘူး။ ျမန္မာျပည္လြတ္လပ္ေရး ရၿပီးတဲ့ေနာက္ လီဒိုလမ္းမႀကီးဟာ တျဖည္းျဖည္း ပ်က္စီးယိုယြင္း လာခဲ့ပါတယ္။ မွတ္တမ္းအရ ေနာက္ဆံုးအႀကိမ္ လီဒိုၿမိဳ႕ကေန ျမစ္ႀကီးနားၿမိဳ႕အထိ ခရီးသြားခဲ့သူေတြကေတာ့ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသား (၆) ေယာက္ပါ၀င္တဲ့ Oxford-Cambridge Overland Expedition အဖဲြ႔ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီအဖဲြ႔ဟာ ၁၉၅၅ ခုႏွစ္မွာ Land Rover ကားႏွစ္စီးနဲ႔ လီဒိုလမ္းအတိုင္း အိႏိၵယကေန ျမန္မာျပည္ ျမစ္ႀကီးနားၿမိဳ႕အထိ ေမာင္းႏွင္ခဲ့ပါတယ္။ အဖဲ႔ြ၀င္ျဖစ္တဲ့ Tim Slessor ရဲ႕မွတ္တမ္းမွာ ပန္ေဆာင္ေတာင္ၾကားနဲ႔ ရွင္ေဖြယန္ၿမိဳ႕အၾကား တံတားတခ်ိဳ႕ဟာ ပ်က္စီးေနတာကို ေရးသားထားပါတယ္။
ၿပီးခဲ့တဲ့ႏွစ္ အနည္းငယ္ကစၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံအစိုးရဟာ လီဒိုလမ္းမႀကီးကို ျပန္လည္ျပဳျပင္တည္ေဆာက္ဖို႔ လုပ္လာၾကပါတယ္။ တရုတ္အစိုးရက ျမစ္ႀကီးနား – ကမ္ပိုင္တီ လမ္းပိုင္းကို ၂၀၀၇ ခုႏွစ္မွာ ေဖာက္လုပ္ၿပီးစီးခဲ့ၿပီး၊ ၂၀၁၀ ခုႏွစ္မွာ ျမန္မာႏိုင္ငံ ယုဇနကုမၸဏီက ျမစ္ႀကီးနား – တႏိုင္း လမ္းပိုင္းကို ေဖာက္လုပ္ခြင့္ ရခဲ့ပါတယ္။
ဒီေနာက္ပိုင္းမွာ လီဒိုၿမိဳ႕ရွိရာ Assam ျပည္နယ္က ေဒသခံတခ်ိဳ႕က ျမန္မာျပည္နယ္စပ္ ပန္ေဆာင္ေတာင္ၾကားအနားအထိ လီဒိုလမ္းေၾကာင္းအတိုင္း ေမာ္ေတာ္ဆိုင္ကယ္၊ ကားေတြနဲ႔ အုပ္စုလိုက္ ခရီးထြက္ၾကတာေတြ ျပဳလုပ္လာၾကပါတယ္။
၂၀၀၈ ခုႏွစ္မွာ ယူနန္ျပည္နယ္က သမိုင္းပညာရွင္ Ge Shuya ဦးေဆာင္ၿပီး တရုတ္ျပည္က သတင္းေထာက္ (၁၀၀) ေက်ာ္ ပါ၀င္တဲ့အဖဲြ႔နဲ႔ လီဒိုလမ္းမႀကီးအတိုင္း ျမစ္ႀကီးနားၿမိဳ႕ကို ေရာက္ရွိခဲ့ပါတယ္။ Ge Shuya ဟာ လီဒိုၿမိဳ႕ကို ပထမဆံုးေရာက္ဖူးတဲ့ တရုတ္ႏိုင္ငံသားလည္း ျဖစ္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ “… လီဒိုလမ္းမႀကီးရဲ႕ အစိတ္အပိုင္း၊ ေတာေတာင္၊ ျမစ္ေခ်ာင္း၊ မိုင္တိုင္ တစ္ခုတိုင္းမွာ ေျပာျပစရာ သမိုင္းအျဖစ္အပ်က္ေတြ အမ်ားႀကီးရွိပါတယ္ …” လို႔ Ge Shuya က ေျပာခဲ့ပါတယ္။
ႏိုင္ငံတကာခရီးသြား ဧည့္ညြန္အျဖစ္နဲ႔ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ အေတြ႔အႀကံဳရွိတဲ့ ျမန္မာျပည္ဖြား မခိုင္ထြန္း ဆိုသူကလည္း ဒုတိယကမာၻစစ္ အတြင္းက က်န္ရွိေနေသးတဲ့ အေမရိကန္ စစ္မႈထမ္းေဟာင္းတခ်ိဳ႕ကို စုစည္းၿပီး လီဒိုလမ္း၊ Burma Road စတဲ့ ခရီးစဥ္ေတြကို စီစဥ္ေပးဖူးပါတယ္။ စာေရးသူ ေဖာ္ျပထားတဲ့ ဓာတ္ပံုတခ်ိဳ႕ဟာ မခိုင္ထြန္း စုေဆာင္းရရွိထားတဲ့ ဓာတ္ပံုေတြျဖစ္ၿပီး ဒီေနရာကပဲ မခိုင္ထြန္းကို ေက်းဇူးအထူးတင္ရွိေၾကာင္း ေျပာျပလိုက္ပါတယ္။
ျမန္မာျပည္သူမ်ားလည္း အခြင့္အခါရခဲ့ရင္ လီဒိုလမ္းမႀကီးတေလွ်ာက္ ခရီးႏွင္လွည့္လည္ရင္း စိတ္၀င္စားစရာ အလြန္ေကာင္းတဲ့ အတိတ္သမုိင္းကုိ ျပန္လည္ခံစား ႏိုင္ၾကပါတယ္လို႔ တိုက္တြန္းရင္း …။ ။
No comments :
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.