Saturday, September 21, 2013

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈေလ်ာ႕က်ေရး - လမ္းျပစာတမ္း ( အပိုင္း ၂ )


(ခ) ဆင္းရဲမႈကို တုိင္းတာျခင္း


၁၃။ ဆင္းရဲမႈအဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္ႏွင့္ၫႊန္းကိန္းမ်ားကို သတ္မွတ္ၿပီးသည့္အခါ ယင္းတို႔ကိုအေျခခံ၍ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈကို တိုင္းတာရန္ လုိအပ္ပါသည္။ ယင္းသို႔ျပဳလုပ္ရာတြင္ အဆင့္သံုးဆင့္ရွိပါသည္။

၁၄။ ပထမအဆင့္မွာ အိမ္ေထာင္စု စစ္တမ္းေကာက္ယူျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ဆင္းရဲမႈႏွင့္ပတ္သက္၍ တိုင္းတာမႈအားလံုးသည္ ၄င္းစစ္တမ္းေကာက္ယူမႈအေပၚ မူတည္ပါသည္။ စစ္တမ္းေကာက္ယူရာတြင္ သင့္ေလ်ာ္ေသာစာရင္းအင္းနည္းပညာကို ေရြးခ်ယ္အသံုးျပဳသည့္အျပင္ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔အသံုးျပဳေနေသာ ကမၻာ့ဘဏ္၏ လူေနမႈအဆင့္အတန္း တိုင္းတာမႈစစ္တမ္း Living Standards Measurement Survey (LSMS) နည္းလမ္းကို ေရြးခ်ယ္အသံုးျပဳေလ့ရွိပါသည္။ ထိုနည္းလမ္းတြင္ အပိုင္းသံုးပိုင္းရွိပါသည္။ အိမ္ေထာင္စုစစ္တမ္းေမးခြန္းလႊာ (Household Questionnaire) တြင္ အိမ္ေထာင္စုဖြဲ႕စည္း ထားပံု၊ စားသံုးမႈပံုစံ၊ ပစၥည္းပုိင္ဆိုင္မႈ၊ ေျမပိုင္ဆိုင္မႈ၊ ဝင္ေငြ၊ အလုပ္အကိုင္၊ ပညာေရး၊ က်န္းမာေရးအေျခအေန စသည္တို႔ႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ စစ္တမ္းေမးခြန္းလႊာထုတ္ျခင္းမ်ဳိးျဖစ္သည္။ ရပ္ရြာေမးခြန္းလႊာ (Community Questionnaire) တြင္ ရပ္ရြာေခါင္းေဆာင္မ်ား (ေက်းရြာရွိ ေရွးမီေနာက္မီ လူႀကီးမ်ား၊ အရာရွိမ်ား၊ ဆရာမ်ား၊ က်န္းမာေရးလုပ္သားမ်ား)အား ရပ္ရြာတစ္ခုလံုးႏွင့္ပတ္သက္သည့္ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ားကို ေမးျမန္းျခင္းမ်ဳိးျဖစ္သည္။ ဥပမာအားျဖင့္ က်န္းမာေရး ေဆးခန္းအေရအတြက္၊ ေက်ာင္းတက္ႏုိင္မႈ၊ အခြန္ေကာက္ခံမႈႏွင့္ စိုက္ပ်ဳိးေရးပံုစံ စသည့္အခ်က္အလက္မ်ား ျဖစ္ပါသည္။ ေနာက္ဆံုးအခ်က္အေနျဖင့္ ကုန္ေစ်းႏႈန္းဆိုင္ရာေမးခြန္းလႊာ (Price Questionnaire) အားျဖင့္ သက္ဆိုင္ရာကုန္စည္ႏွင့္ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ား၏ေစ်းႏႈန္းကို ေမးျမန္းျခင္းျဖစ္ပါသည္။

၁၅။ အိမ္ေထာင္စုစစ္တမ္းေကာက္ၿပီးပါက ေနာက္အဆင့္မွာ ဆင္းရဲမႈမ်ဥ္း (Poverty Line)သတ္မွတ္ရန္ပင္ ျဖစ္ပါ သည္။ ဆင္းရဲမႈမ်ဥ္းကို အေျခခံလိုအင္ (Basic Needs) ျဖည့္ဆည္းရန္အတြက္ လုိအပ္သည္ဟု ထည့္သြင္းစဥ္းစားထား ေသာအစားအစာႏွင့္ အစားအစာမဟုတ္ေသာ ကုန္ပစၥည္းႏွင့္ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ားကို ေဖာ္ထုတ္ရာမွ ရရွိမည္ျဖစ္သည္။ ထိုကုန္ ပစၥည္းႏွင့္ဝန္ေဆာင္မႈတို႔၏တန္ဖိုးကို ခန္႔မွန္းတြက္ခ်က္ျခင္းျဖင့္ ဆင္းရဲမႈမ်ဥ္းကို ရရွိပါမည္။

၁၆။ ဆင္းရဲမႈမ်ဥ္းအမ်ဳိးမ်ဳိးရွိႏိုင္ပါသည္။ ဥပမာအားျဖင့္ ၿမိဳ႕ျပမ်ားတြင္ေနထုိင္သူတုိ႔၏ကုန္က်စရိတ္သည္ ေက်းလက္ေဒသ တြင္ေနထုိင္သူတို႔၏ကုန္က်စရိတ္ထက္ ပိုမိုမ်ားျပားမည္ျဖစ္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ပင္ ႏုိင္ငံအသီးသီး၌ ၿမိဳ႕ျပႏွင့္ ေက်းလက္တို႔အတြက္ ဆင္းရဲမႈမ်ဥ္းကို ခြဲျခားသတ္မွတ္ထားေလ့ရွိသည္။ အစားအေသာက္သည္ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးသူတို႔အတြက္ အဓိကလိုအပ္ခ်က္ျဖစ္၍ အစားအေသာက္ဆင္းရဲမႈမ်ဥ္း (Food Poverty Line) ကို အစားအစာႏွင့္ အစားအစာမဟုတ္ေသာကုန္စည္ႏွင့္ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ားပါဝင္သည့္ အေထြေထြဆင္းရဲမႈမ်ဥ္းတို႔ကို ခြဲျခားသတ္မွတ္ေလ့ရွိပါသည္။ အခ်ိန္ကာလအေလ်ာက္ ဆင္းရဲမႈ မ်ဥ္းကို ျပင္ဆင္မႈျပဳရပါသည္။ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈသည္ အေၾကာင္းရင္းတစ္ခုျဖစ္ပါသည္။ ေနာက္တစ္ခ်က္မွာ ႏိုင္ငံတစ္ႏုိင္ငံ သည္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္လာပါက သာမန္လူတုိ႔၏ ပ်မ္းမွ်လူေနမႈအဆင့္လည္း ျမင့္တက္လာမည္ျဖစ္ၿပီး ထုိေျပာင္းလဲမႈႏွင့္အညီ ဆင္းရဲမႈမ်ဥ္းကို ျပင္ဆင္သတ္မွတ္ရန္ လိုအပ္ပါမည္။

၁၇။ ဆင္းရဲမႈမ်ဥ္းကို သတ္မွတ္ၿပီးသည့္အခါ ႏိုင္ငံအတြင္း ဆင္းရဲမႈအတိုင္းအဆပမာဏကိုသိရွိႏုိင္ပါသည္။ ဝင္ေငြအရ သို႔မဟုတ္ စားသုံးမႈစရိတ္မ်ားအရ ဆင္းရဲမႈမ်ဥ္းေအာက္တြင္ရွိေနေသာ လူဦးေရရာခုိင္ႏႈန္းကို တြက္ခ်က္သိရွိႏိုင္ပါမည္။ ၄င္းကို လူဦးေရဆင္းရဲမႈၫႊန္းကိန္း (Headcount Poverty Index) သို႔မဟုတ္ လူဦးေရအရ ဆင္းရဲမႈႏႈန္း(Poverty Rate)ဟု ေခၚဆိုၿပီး ထုိအၫႊန္းကိန္းမွာ တြက္ခ်က္ရလြယ္ကူ၍ နားလည္ရန္လည္း လြယ္ကူသည့္အတြက္ အသုံးမ်ားပါသည္။ ထုိသို႔ေသာနည္းလမ္း အားျဖင့္ တိုင္းတာ၍ရေသာရလဒ္ကို ႏိုင္ငံ၏ Absolute Poverty Index ဟု ေခၚပါသည္။