Saturday, September 21, 2013

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈေလ်ာ႕က်ေရး - လမ္းျပစာတမ္း


အမ်ဳိးသားအဆင့္ေက်းလက္ေဒသဖြံ႔ၿဖိဳးေရးႏွင္႕ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈေလ်ာ႕က်ေရးဆုိင္ရာ အလုပ္႐ုံေဆြးေႏြးပြဲ
ျမန္မာအျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ ကြန္ဗင္းရွင္းဗဟိုဌာန (MICC) ေနျပည္ေတာ္
ေမလ-၂ဝ-၂၂ရက္၊ ၂၀၁၁ခုႏွစ္




နိဒါန္း

၁။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈေလ်ာ့က်ေရးအတြက္ ေအာက္ေဖာ္ျပပါကိစၥငါးရပ္ကို ထည့္သြင္းစဥ္းစားမည္။

၂။ ပထမဦးစြာ ေရွ႕ဆက္ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈေလ်ာ့က်ေရးေဆာင္ရြက္ရန္ မိမိတို႔၏ လက္ရွိအေျခအေနကို သိထားရမည္္။ ျမန္မာႏိုင္ငံရွိ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးသူတို႔၏ဘဝကို ျမႇင့္တင္ေပးႏိုင္ေရးအတြက္ ဆင္းရဲသူတို႔ႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ လက္ရွိအေျခအေန၊ လိုအပ္ခ်က္ႏွင့္ မိမိတို႔၏လိုအင္ဆႏၵမ်ားကို သိထားရန္ လိုအပ္ပါသည္။ သူတို႔၏လူေနမႈဘဝ တိုးတက္ေကာင္းမြန္လာေစ ေရးအတြက္ အရပ္ဘက္ဆိုင္ရာ လူမႈအဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ အစိုးရမဟုတ္ေသာအဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ အစိုးရအရာရွိမ်ား၊ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္မ်ား၊ ပညာရွင္မ်ား၊ ျပည္တြင္းျပည္ပမွ အသိပညာရွင္ အတတ္ပညာရွင္မ်ား၏ ႏိုင္ငံတြင္းရွိ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈ ေလ်ာ့က်ေရး အေတြ႕အႀကဳံမ်ား၊ သင္ခန္းစာမ်ားကို ထုတ္ႏုတ္ရယူရန္ လိုအပ္မည္ျဖစ္ပါသည္။ အထူးသျဖင့္ ေက်းလက္ႏွင့္ နယ္စပ္ေဒသတို႔တြင္ တာဝန္ယူေဆာင္ရြက္ေနၾကသည့္ အဖြဲ႕အစည္းတို႔၏ အေတြ႕အႀကဳံမ်ားသည္လည္း အေရးပါပါသည္။ ဖြံ႕ၿဖဳိးမႈအခြင့္အလမ္း နည္းပါးသည့္ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုႏွင့္ နယ္စပ္ေဒသတြင္ လူမႈဒုကၡႀကဳံေတြ႕ေနရသည့္ လူမႈအဖြဲ႕အစည္းမ်ား၏ အထူးလိုအပ္ခ်က္ မ်ားကိုပါ ထည့္သြင္းစဥ္းစားရန္ လိုအပ္မည္။

၃။ ဒုတိယအခ်က္မွာ မိမိသြားလိုရာပန္းတိုင္ကိုသိရွိၿပီး ပန္းတိုင္သို႔ေရာက္ေအာင္ သြားရန္နည္းလမ္းကို ေတြးေတာႀကံဆ ရပါမည္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈကို စနစ္တက်ႏွင့္ ထိေရာက္စြာ ေလ်ာ့က်ႏိုင္ေစေရးအတြက္ မဟာဗ်ဴဟာ တစ္ရပ္ရွိရမည္ ျဖစ္ပါသည္။ မဟာဗ်ဴဟာခ်မွတ္ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ ကာယကံရွင္ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးသူတို႔၏ ေျပာၾကားခ်က္မ်ား၊ လက္ေတြ႕ေဆာင္ရြက္ေနၾကသူတို႔၏ Óဏ္ပညာမ်ားအေပၚတြင္ အေျခခံရမည္။ အလားတူပင္ အိမ္နီးခ်င္းႏုိင္ငံမ်ားႏွင့္ ကမၻာတစ္ဝန္းရွိ ဖြံ႕ၿဖဳိးၿပီးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖဳိးဆဲႏိုင္ငံတို႔မွ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈေလွ်ာ့ခ်ေရးႏွင့္ပတ္သက္၍ စီမံေဆာင္ရြက္ခဲ့သည့္ အေတြ႕အႀကဳံ ေကာင္းမ်ားမွတစ္ဆင့္ သင္ခန္းစာယူရမည္လည္းျဖစ္ပါသည္။ ထိုနည္းတူစြာပင္ ကုလသမဂၢအဖြဲ႕ႀကီးႏွင့္ ႏိုင္ငံတကာအဖြဲ႕ အစည္းမ်ားမွ ျပဳစုေရးသားထားၾကေသာ သုေတသနစာတမ္းမ်ားကလည္း မ်ားစြာအေထာက္အကူျပဳႏိုင္ပါမည္။ ယခုအခါ ကုလသမဂၢက ေထာင္စုႏွစ္ဖြံ႕ၿဖဳိးေရးရည္မွန္းခ်က္ Millennium Development Goals (MDGs)2ကို ဆင္းရဲမႈေလ်ာ့ပါးေစေရး အတြက္ ႀကဳိးပမ္းခ်မွတ္လ်က္ရွိရာ ျမန္မာႏိုင္ငံအေနျဖင့္လည္း ထိုရည္မွန္းခ်က္မ်ား အေကာင္အထည္ေဖာ္ေရးအတြက္ ပါဝင္ေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိပါသည္။ ယခုႀကိဳးပမ္းအားထုတ္ေနေသာ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈေလ်ာ့က်ေရး မဟာဗ်ဴဟာသစ္သည္ အခြင့္အလမ္းသစ္မ်ား ရယူႏုိင္မည္ျဖစ္သကဲ့သို႔ ျမန္မာႏွင့္ကမာၻတစ္ဝန္းတြင္ ႀကဳံေတြ႕ေနရေသာ စိန္ေခၚမႈအသစ္မ်ားကိုလည္း တု႔ံျပန္ေျဖရွင္းႏိုင္ဖြယ္ရာရွိပါသည္။ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈေလ်ာ့က်ေရးမဟာဗ်ဴဟာသစ္ေၾကာင့္ ႏိုင္ငံအတြင္းရွိ ဆင္းရဲနိမ့္က်ေနေသာ ျပည္သူလူထု၏ လူေနမႈဘဝျမင့္မားေစေရးကို အေထာက္အကူျပဳလာမည္ျဖစ္ပါသည္။

၄။ တတိယအခ်က္မွာ မဟာဗ်ဴဟာရွာေဖြေဖာ္ထုတ္ၿပီးသည့္ေနာက္တြင္ ေနာက္တစ္ဆင့္၌ မျဖစ္မေနလုပ္ေဆာင္ရမည့္ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားကို ေဖာ္ထုတ္ရပါမည္။ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈေလ်ာ့က်ေရးမဟာဗ်ဴဟာကို လက္ေတြ႕လုပ္ငန္းအစီအစဥ္ (Action Programme) ေရးဆြဲရန္ ျဖစ္ပါသည္။ လက္ေတြ႕လုပ္ငန္းအစီအစဥ္တြင္ မဟာဗ်ဴဟာ၌ ခ်မွတ္ထားေသာ အထူးကိစၥမ်ား၊ အႀကံျပဳခ်က္မ်ားႏွင့္ ဆက္စပ္သည့္လုပ္ငန္းစီမံကိန္းမ်ား ပါဝင္ပါမည္။ လုပ္ငန္းစီမံကိန္းမ်ားသည္ ရည္မွန္းခ်က္မ်ား၊ လ်ာထား ခ်က္မ်ားကို သတ္မွတ္ထားၿပီး အခ်ိန္ကာလတစ္ခုအတြင္း တိက်စြာအေကာင္အထည္ေဖာ္ရပါမည္။ စီမံခ်က္မ်ားမွ ရလဒ္မ်ား ထြက္ေပၚလာၿပီး ထြက္ေပၚလာေသာရလဒ္မ်ားကို တုိင္းတာျပႏုိင္ရမည္။ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးသူတို႔၏ ဘဝအေျခအေန တိုးတက္ ေကာင္းမြန္လာေၾကာင္း ျပႏုိင္ရမည္။ အခ်ိန္ကာလအတုိင္းအတာဆိုသည္မွာ သတ္မွတ္ကာလအတြင္း လ်ာထားခ်က္မ်ားကို အျပည့္အဝအေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ေရးျဖစ္သည္။ ဥပမာ-ေက်းလက္ေဒသရွိ ေက်ာင္းေနအရြယ္ ေက်ာင္းမေနႏုိင္ေသာ ကေလးအေရအတြက္ သုံးႏွစ္အတြင္း ထက္ဝက္ေလွ်ာ့ခ်ႏုိင္ေရး လ်ာထားခ်က္မ်ဳိး ျဖစ္ပါသည္။

၅။ စတုတၴအခ်က္မွာ လုပ္ငန္းအစီအစဥ္မ်ားကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ရာတြင္ ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာျခင္းႏွင့္ ျပန္လည္ သုံးသပ္ျခင္း (Monitoring and Review) ရွိေရးပင္ျဖစ္သည္။ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားသည္ ရည္မွန္းခ်က္အတိုင္း ထေျမာက္ ေအာင္ျမင္ၿပီးစီးမႈ ရွိ၊ မရွိႏွင့္ အကယ္၍ မေအာင္ျမင္ပါက အဘယ္ေၾကာင့္မေအာင္ျမင္ရသည္၊ ေအာင္ျမင္ရန္ မည္သို႔ဆက္လက္ လုပ္ေဆာင္မည္ကို သိရွိရပါမည္။ သို႔မွသာလွ်င္ ရည္မွန္းထားသည့္ လ်ာထားခ်က္မ်ားႏွင့္ ရလဒ္အၾကား ကြဲလြဲမႈတစ္စုံတစ္ရာ ျဖစ္ေပၚလာပါက ကြဲလြဲရျခင္း၏အေၾကာင္းအရင္းကို အလ်င္အျမန္ရွာေဖြေဖာ္ထုတ္ႏုိင္မည္ ျဖစ္ပါသည္။ ထုိကြဲလြဲမႈမ်ားသည္ မူဝါဒေရးရာအားနည္းခ်က္ေၾကာင့္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ အေကာင္အထည္ေဖာ္ရာတြင္ ႀကဳံေတြ႕ရေသာအခက္အခဲမ်ားေၾကာင့္ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ အခ်ိန္ႏွင့္အမွ်ေျပာင္းလဲေနေသာ ႏုိင္ငံ၏လိုအပ္ခ်က္မ်ားႏွင့္ဆီေလ်ာ္မႈမရွိေသာေၾကာင့္ေသာ္လည္းေကာင္း ေပၚေပါက္လာျခင္း ျဖစ္ႏုိင္ပါသည္။ ျပန္လည္သုံးသပ္သူတို႔အေနျဖင့္လည္း ျပင္ဆင္ရန္ လိုအပ္ေနသည္မ်ားကို ေတြ႕ရွိပါက ယင္းေတြ႕ရွိခ်က္မ်ားႏွင့္ အႀကံျပဳခ်က္မ်ားကို သင့္ေလ်ာ္ရာ အာဏာပိုင္အဖြဲ႕အစည္းမ်ားထံသုိ႔ အခ်ိန္မီတင္ျပရမည္ ျဖစ္ပါသည္။

၆။ ေနာက္ဆုံးအေနျဖင့္ အထက္တြင္ေဖာ္ျပခဲ့သည့္ လုပ္ငန္းတာဝန္ေလးရပ္ကို ေဆာင္ရြက္ရန္ မည္သို႔ေသာ စီစဥ္ေဆာင္ ရြက္မႈမ်ား၊ ယႏၲရားမ်ား ဖြဲ႕စည္းရမည္ကို စဥ္းစားရန္ျဖစ္ပါသည္။ လက္ရွိကာလတြင္ ဤလုပ္ငန္းတာဝန္မ်ားကို ႏုိင္ငံေတာ္ သမၼတ႐ုံးႏွင့္ပူးတြဲထားေသာ စီးပြားေရးအႀကံေပးအဖြဲ႕က အျခားသက္ဆိုင္ရာ အစိုးရအာဏာပိုင္မ်ားႏွင့္ အနီးကပ္တုိင္ပင္ အႀကံÓဏ္ရယူကာ တာဝန္ယူေဆာင္ရြက္ႏုိင္ပါသည္။ သို႔ေသာ္လည္း ဆင္းရဲမႈျပႆနာအေပၚ ဘက္စုံေထာင့္စုံမွ ထိေရာက္ စြာ တုံ႔ျပန္ႏုိင္ရန္ႏွင့္ ေဒသတြင္းဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ ပင္မေရစီးေၾကာင္းတြင္ ျမန္မာႏုိင္ငံကို ျပန္လည္ေပါင္းစည္းေပးမည့္ စီးပြားေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ားကို ေဆာင္ရြက္ရန္အတြက္ လြတ္လပ္သည့္ ႏုိင္ငံေရးသေဘာမေဆာင္ေသာ တရားဝင္အဖြဲ႕အစည္း တစ္ရပ္ကို ဖြဲ႕စည္းလုပ္ေဆာင္ရန္ အႀကံျပဳလိုပါသည္။ ယင္းအဖြဲ႕အစည္းကို “ျမန္မာဖြံ႕ၿဖိဳးေရး အရင္းအျမစ္ဆုိင္ရာအဖြဲ႕ အစည္း” Myanmar Development Resource Institute (MDRI) ဟု ေခၚဆိုဖြဲ႕စည္းပါမည္။ အာရွ-ပစိဖိတ္ေဒသအတြင္းရွိ အျခားႏုိင္ငံမ်ားကဲ့သုိ႔ပင္(MDRI) အဖြဲ႕တြင္ ဘုတ္အဖြဲ႕ဝင္ ဒါ႐ိုက္တာမ်ား၊ အမႈေဆာင္ဒါ႐ိုက္တာမ်ား က ဦးေဆာင္ႀကီးၾကပ္မည့္ စီမံခန္႔ခြဲေရးႏွင့္ အမႈေဆာင္အဖြဲ႕တို႔ပါရွိမည္ျဖစ္ပါသည္။ (MDRI) အေနျဖင့္ မူဝါဒေရးရာ သုေတသနလုပ္ငန္းမ်ား၊ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ ျဖစ္ေပၚေစမည့္ စီးပြားေရးႏွင့္ လူမႈေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ မ်ားေပၚေပါက္ေစမည့္ စီမံကိန္းမ်ား၊ အစီအစဥ္မ်ားႏွင့္ စီမံခ်က္မ်ားကို ကူညီပံ့ပိုးေပးမည္ ျဖစ္ပါသည္။ ပုဂၢလိကက႑က အဓိကေဆာင္ရြက္၍ ႏုိင္ငံေတာ္အစိုးရ၏ ပံ့ပိုးကူညီမႈျဖင့္ ႏုိင္ငံ၏သယံဇာတအရင္းအျမစ္မ်ားကို ထိထိေရာက္ေရာက္ စဥ္ဆက္မျပတ္အသုံးခ်ႏုိင္ၿပီး ျမန္မာျပည္သူ တစ္ရပ္လုံး၏ လူေနမႈအဆင့္အတန္းႏွင့္ ဘဝအရည္အေသြးကို သိသိသာသာ ျမႇင့္တင္သြားႏုိင္မည့္ ဘက္စုံစီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးမႈကို တည္ေဆာက္သြားႏုိင္ရန္ ျဖစ္ပါသည္။

၇။ ယခုစာတမ္းသည္ အထက္ေဖာ္ျပပါအေၾကာင္းအရာမ်ားႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ သေဘာတရားမ်ား၊ အႀကံÓဏ္မ်ားႏွင့္ ကိစၥရပ္မ်ားအေပၚ ပမာဏစဥ္းစားခ်က္မ်ားသာျဖစ္ပါသည္။ ယင္းသုိ႔စဥ္းစားႏုိင္ရန္ႏွင့္ လိုအပ္သလို ဆက္လက္္ေဆာင္ရြက္မႈ မ်ား ျပဳႏုိင္ရန္ ရည္ရြယ္ပါသည္။ ဤစာတမ္း၏ဖြဲ႕စည္းပုံမွာ ေအာက္ပါအစီအစဥ္အတုိင္းျဖစ္ပါသည္။ ယခုနိဒါန္းတင္ျပၿပီးသည့္ ေနာက္တြင္ အခန္း(၁)၌ ဆင္းရဲမႈႏွင့္တုိင္းတာပုံနည္းစနစ္မ်ားကို အက်ဥ္းခ်ဳပ္တင္ျပပါမည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံအတြက္ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈ ေလ်ာ့က်ေရးမဟာဗ်ဴဟာစဥ္းစားခ်က္မ်ားကို အခန္း(၂)တြင္ တင္ျပထားပါသည္။ ဆက္လက္၍ မဟာဗ်ဴဟာအေကာင္အထည္ ေဖာ္ေရးအတြက္ လုပ္ငန္းအစီအစဥ္မ်ားအေပၚ အျမင္မ်ားကို အခန္း(၃)တြင္ တင္ျပထားပါသည္။ ေနာက္ဆုံးအေနျဖင့္ လုပ္ငန္းအစီအစဥ္မ်ားကို ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာေရးႏွင့္ ျပန္လည္သုံးသပ္ေရးအျပင္ ျမန္မာဖံြ႕ၿဖိဳးေရးအရင္းအျမစ္ဆုိင္ရာအဖြဲ႕ အစည္း Myanmar Development Resource Institute (MDRI) တည္ေထာင္ေရးအဆုိျပဳခ်က္ကို အခန္း(၄)တြင္ တင္ျပထားပါသည္။


အခန္း(၁)

ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈႏွင့္ တုိင္းတာပုံနည္းစနစ္

(က) ဆင္းရဲမႈကို ဖြင့္ဆိုျခင္း




၈။ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးသူတို႔အား ဆင္းရဲမႈမွလြတ္ေျမာက္ေစရန္မွာ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးသူမည္သူဆိုသည္ကို သိရွိရန္ ဦးစြာလုိအပ္ မည္ျဖစ္ပါသည္။ သို႔ျဖစ္၍ ဆင္းရဲမႈႏွင့္ပတ္သက္၍ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုရန္ လုိအပ္ပါသည္။ ဆင္းရဲမႈႏွင့္ပတ္သက္၍ အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ဆိုမႈအမ်ဳိးမ်ဳိးရွိသည့္အနက္ ျမန္မာႏုိင္ငံႏွင့္သင့္ေလ်ာ္မည့္ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုမႈကိုသာ ေရြးခ်ယ္တင္ျပသြားမည္ ျဖစ္ပါသည္။၃

၉။ ဖြံ႕ၿဖိဳးဆဲႏိုင္ငံမ်ားအတြက္ ဆင္းရဲမႈႏွင့္ပတ္သက္သည့္ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုရာတြင္ နည္းလမ္းႏွစ္မ်ဳိးရွိပါသည္။ ပထမနည္း လမ္းမွာ အိမ္ေထာင္တစ္စု သို႔မဟုတ္ လူတစ္ဦးအတြက္ စားဝတ္ေနေရးအေျခခံလုိအပ္ခ်က္မ်ားကို ျဖည့္ဆည္းေပးႏုိင္မည့္ လံုေလာက္ေသာ ေငြေၾကး ရွိ၊ မရွိသိရွိရန္ ေဆာင္ရြက္ျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ထုိသို႔ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ အိမ္ေထာင္စုတစ္စု သို႔မဟုတ္ လူတစ္ဦး၏ ဝင္ေငြသို႔မဟုတ္ စားသံုးမႈပမာဏအား သတ္မွတ္ထားသည့္ ဆင္းရဲမႈအေျခခံမ်ဥ္း(Poverty Line) ႏွင့္ႏႈိင္းဆ၍ အဓိပၸာယ္သတ္မွတ္ျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ဆင္းရဲမႈအေျခခံမ်ဥ္းေအာက္တြင္ရွိေနသူမ်ားအား ဆင္းရဲႏြမ္းပါးသူမ်ားအျဖစ္ သတ္မွတ္ ျခင္းမ်ဳိးျဖစ္သည္။ ဤအေရးကိစၥတြင္ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈကို ေငြေၾကးျဖင့္တုိင္းတာျခင္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။

၁ဝ။ ဒုတိယနည္းလမ္းမွာ ေငြေၾကးတုိင္းတာမႈထက္ေက်ာ္လြန္၍ အေျခခံလိုအပ္ခ်က္မ်ားကို ထည့္သြင္းစဥ္းစားရန္ျဖစ္သည္။ အေျခခံလိုအပ္သည့္ ကုန္ပစၥည္းမ်ား၊ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ားရရွိမႈအေပၚ တုိင္းတာျခင္းမ်ဳိးျဖစ္သည္။ ႏုိင္ငံတြင္းရွိ အိမ္ေထာင္စု တစ္စု သို႔မဟုတ္ လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္အေနျဖင့္ အစားအစာ၊ ေနအိမ္အမိုးအကာ၊ အဝတ္အထည္၊ ေသာက္သံုးေရ၊ က်န္းမာေရး ေစာင့္ေရွာက္မႈ၊ ပညာေရး စသည္တို႔ လံုေလာက္မႈ ရွိ၊ မရွိ ေလ့လာစူးစမ္းေဖာ္ထုတ္ျခင္းမ်ဳိးျဖစ္ပါသည္။

၁၁။ တုိင္းတာမႈမ်ား သို႔မဟုတ္ အၫႊန္းကိန္းမ်ားကို သတ္မွတ္ေရြးခ်ယ္ရန္္ျဖစ္ပါသည္။ အစားအစာဟုဆိုရာတြင္ လူတစ္ဦးစီအတြက္ တစ္ေန႔လွ်င္ အစားအစာစားသံုးမႈ အနည္းဆံုး ကယ္လုိရီ ၂၁ဝဝခန္႔ရွိရမည္ျဖစ္သည္။ ယင္းသည္ အသက္ရွင္ရန္အတြက္ လုိအပ္ေသာစားသံုးမႈျဖစ္ပါသည္။ အမိုးအကာအတြက္မူ အခ်ဳိ႕ေသာသူမ်ားအတြက္ လူေလးဦးစာ သက္ကယ္မိုးအခန္းငယ္တစ္ခုအတြင္းေနထုိင္ရမႈမ်ဳိးသည္ လံုေလာက္မႈမရွိဟု ယူဆသည္။ သို႔အတြက္ေၾကာင့္ မိသားစုတစ္စု အတြက္ သင့္ေလ်ာ္ေသာေနထုိင္မႈဆိုသည္ကို အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုရာ၌ သက္ဆိုင္ရာႏုိင္ငံ၏အေျခအေနေပၚ မူတည္ပါသည္။ အဝတ္အထည္ကိစၥတြင္လည္း အလားတူပင္ျဖစ္သည္။ အပူပိုင္းရာသီအတြက္ သင့္တင့္ေသာအဝတ္အစားမ်ားသည္ အလာ စကား(Alaska)သို႔မဟုတ္ ေျမာက္ဝင္႐ိုးစြန္းတြင္ ေနထုိင္သူမ်ားအတြက္မူ သင့္ေလ်ာ္မည္မဟုတ္ေပ။ ရွပ္အက်ႌ၊ လံုခ်ည္ႏွင့္ ဖိနပ္တစ္ရန္ရွိပါက အေရွ႕ေတာင္အာရွေဒသတြင္ လံုေလာက္ၿပီဟု ယူဆႏုိင္ပါသည္။ ေသာက္သုံးေရအတြက္မူ လမ္း ေလွ်ာက္ခရီး ၁၅မိနစ္ထက္ မၾကာေသာအကြာအေဝးအတြင္းရွိႏုိင္ရမည္ဟု အႀကံျပဳၾကသည္။ က်န္းမာေရးကိစၥမွာမူ ၫႊန္းကိန္း မ်ားစြာ ရွိသည္။ ကိုယ္ခႏၶာအေလးခ်ိန္မျပည့္သည့္ သို႔မဟုတ္ အာဟာရမျပည့္ဝသည့္ကေလးမ်ား၊ ကေလးဖြားေသႏႈန္း၊ ေဆးခန္း၊ ေဆး႐ံုက်န္းမာေရးဌာနမ်ားသို႔ သြားေရာက္ကုသႏုိင္မႈ၊ ဆရာဝန္ သူနာျပဳ ဝမ္းဆြဲလက္သည္မ်ား ရရွိႏုိင္မႈ၊ အိတ္ခ်္ အိုင္ဗြီ-အိဒ္စ္၊ ငွက္ဖ်ား၊ တီဘီစသည့္ အဓိကက်သည့္ေရာဂါမ်ားျဖစ္ပြားႏႈန္း စသည္တို႔ျဖင့္ သတ္မွတ္ၾကသည္။ ပညာေရးတြင္ လည္း ၫႊန္းကိန္းမ်ားစြာ သတ္မွတ္ႏုိင္သည္။ မူလတန္းေက်ာင္းအၿပီး ေက်ာင္းထြက္ရေသာ ကေလးမ်ားႏႈန္း၊ အိမ္ေထာင္ဦးစီး၏ ပညာေရးအဆင့္၊ ေက်းရြာတြင္ ေက်ာင္း သို႔မဟုတ္ ဆရာရရွိႏုိင္မႈ စသည္တို႔ႏွင့္ တုိင္းတာၾကသည္။

၁၂။ ၄င္းၫႊန္းကိန္းမ်ားကို သတ္မွတ္ၿပီးသည့္အခါ ဆင္းရဲမႈကိုသတ္မွတ္ေဖာ္ထုတ္ရန္ မည္သို႔ဆက္လက္ေဆာင္ရြက္ၾက မည္နည္းဟု စဥ္းစားရန္ရွိလာပါသည္။ လူငယ္မ်ားအတြက္ဆိုလွ်င္ အဂၤလန္ႏိုင္ငံ ဘရစၥေတာတကၠသိုလ္(Bristol University) လူမႈတရားမွ်တမႈဆိုင္ရာ ပါေမာကၡ ေဒးဗစ္ေဂၚဒန္(David Gorden )က သီးသန္႔အႀကံျပဳထားခ်က္ရွိပါသည္။ ¤င္းအႀကံျပဳခ်က္ တြင္ လုပ္ေဆာင္ႏုိင္သည့္ ၫႊန္းကိန္းခုနစ္ခုကို သတ္မွတ္ေဖာ္ထုတ္ထားပါသည္။ ဤၫႊန္းကိန္းမ်ားအနက္မွ ႏွစ္ခု သို႔မဟုတ္ ထုိ႔ထက္ပိုသည့္ ၫႊန္းကိန္းမ်ားအေပၚ လိုက္မမီႏိုင္ဘဲ ေနထုိင္ၾကရသည့္လူငယ္မ်ားကို ဆင္းရဲသူဟု သတ္မွတ္ပါသည္။




ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈေလ်ာ႕က်ေရး - လမ္းျပစာတမ္း (ျပဳစုသူ - ဦးျမင္႕) >>>   အပိုင္း ( ၂ ) သို႕

No comments :

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.